Řiditelnost bezocasých letadel

 

Řízení klasických letadel

    Klasické letadlo řídíme pomocí třech druhů kormidel, výškové a směrové kormidlo a křidélka. Výškovým kormidlem řídíme klopení podél osy y, směrovým kormidlem zatáčením podél osy z a nesouhlasným natáčením křidélek klonění podél osy x. Důležité je také podotknout, že druhotným účinkem směrového kormidla je klonění (protože jedno křídlo se urychluje, vzniká na něm větší vztlak, druhé křídlo zpomaluje vzniká vztlak menší a letadlo se začíná naklánět na jednu stranu). A druhotným účinkem křidélek je zatáčení. To znamená, že letadlo lze řídit pouze pomocí křidélek nebo pouze pomocí směrového kormidla v kombinaci s výškovým kormidlem.

 

Řízení samokřídel

Klonění podle osy x je jasné, pomocí křidélek.

Klopení také není velký problém. Výškové kormidlo, které bylo na ocase, můžeme nahradit křidélky, které se nebudou hýbat opačně, ale souhlasně a tím se vlastně z křidélek stane výškové kormidlo.

Zatáčení

Ale co se směrovým kormidlem. Zde máme hned několik způsobů řešení. První způsob je směrové kormidlo úplně vynechat. Čím budeme ale zatáčet? Když se podíváme na obrázek níže, vidíme, že vlastně nic nepotřebujeme, letadlo nám bude zatáčet samo, pokud ho křidélky nakloníme. Tohoto způsobu se využívá například u rogala. Výslednou vztlakovou sílu F1 a F2 rozložíme na složku Fx a Fy a pozorujeme co se stane jestliže křídlo nakloníme. Jak je vidět na jednom křídle se složka Fx zmenšila, dokonce zcela zmizela a na druhém se zvětšila, což způsobí zatáčení letadla.

    

  

    Avšak při tomto způsobu nám letadlo létá mírně bokem a proto se často využívá způsob zatáčení, který vymyslel John Northrop a to je zvýšením odporu vnitřního křídla aerodynamickou brzdou, jak je vidět na dalším obrázku. Tím sice zvyšujeme odpor +Fr, ale protože je to na konci křídla (tím na velkém rameni), zvýšení odporu není příliš patrné a letadlo dalmá mnohem lepší vlastnosti.

    Dále sklopením jedné poloviny křídla, jak je vidět na dalším obrázku a otevřením druhé poloviny křídla, jako to je například na kluzáku Exulants na dalším obrázku.

 

    Dalším způsobem je užití tradičního směrového kormidla. Nevýhoda je opět nárůst odporu. Přesto je tento způsob u samokřídel využívaný nejčastěji.

    Moderní doba však sebou nese i moderní způsoby řízení a proto se předpokládá, že mnoho letadel bude řízeno pouze vektorovým tahem motoru. Tento způsob by se dobře využil právě u samokřídel. Co to je? Řízení pomocí natáčení zadní části motoru do směru kterým chceme letět. Problém nastává pokud motory nepracují.

 

 

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.