Základní pojmy

    K vysvětlení této problematiky je třeba vysvětlit několik základních pojmů

Profil křídla

Důležité geometrické charakteristiky profilu křídla

    Střední křivka profilu

    - tvar této křivky určuje zda se jedná o

        - klasický profil (je-li prohnutá jednou)

        - symetrický profil (je-li přímkou)

        - autostabilní profil (je-li prohnutá do S)

    - (spojnice množiny všech středů kružnic, které jsou do profilu vepsány)

    Těžiště letadla (T)

    - těžiště je místo, ve kterém působí gravitační síla

    Hloubka profilu (h)

    - vzdálenost mezi krajními body profilu

    Čtvrtinový tětivový bod (C/4)

  - bod, který leží v 1/4 hloubky profilu

 

Důležité aerodynamické charakteristiky profilu křídla

    Úhel náběhu proudu vzduchu na profil (křídlo) 

    

    - úhel náběhu ALFA je úhel, který svíra profil křídla s proudem vzduchu

    - čím je větší úhel náběhu a rychlost letadla, tím je větší vztlaková síla (platí pouze v určitém rozmezí úhlů náběhu)

 

  Neutrální bod (aerodynamický střed)

  - u většiny profilů leží přibližně ve čtvrtinovém tětivovém bodě C/4

  - další informace níže

 

 

Důležité síly a momenty působící na letoun v letu

    Při určité rychlosti letu působí na křídlo letadla  různé tlakové a třecí síly jak je vidět na prvním obrázku. Pokud tyto síly posčítáme, výjde nám VZTLAKOVÁ SÍLA L, ODPOROVÁ SÍLA R a KLOPIVÝ MOMENT M křídla, jak je vidět na druhém obrázku. Vztlakovou sílu umísťujeme do neutrálního bodu, který leží přibližně ve čtvrtinovém tětivovém bodu č.b.

    

               

    Vztlaková síla

    - je síla, která drží letoun ve vzduchu

    - její působiště leží v neutrálním bodě profilu

    Klopivý moment profilu

    Součinitel klopivého momentu Cm

    - konstanta, která závisí na tvaru profilu, v zásadě platí

    - Cm < 0 u klasického profilu

    - Cm = 0 u symetrického profilu

    - Cm > 0 u autostabilního profilu

    Klopivý moment
 

    - (Klopivý moment závisí kromě Cm ještě na rychlosti letu, velikosti křídla a hustotě vzduchu)

    - Nyní vysvětlíme, z jakého důvodu se působiště vztlakové síly umisťuje do neutrálního bodu (aerodynamického středu - č.b.). Tento bod má totiž jednu velmi důležitou vlastnost. Zvyšujeme-li totiž úhel náběhu proudu v na profil, jak vidíme na obrázku, součinitel klopivého momentu je téměř konstantní. Tento bod má proto obrovský význam při určování polohy těžiště a v další kapitole stabilní let u klasického letadla se dozvíme proč.


    Gravitační síla

    - Jako na každý hmotný předmět i na letadlo působí gravitační síla, která má působiště v těžišti

    Odporová síla (R)

    - Na každé letadlo pohybující se ve vzduchu působí různé třecí a tlakové síly, které mu brání v pohybu...součtem těchto sil je výslednice odporových sil R

    Tahová síla

    - Je to síla která překonává odporovou sílu. Vzniká pomocí pohonné jednotky (motor s vrtulí apod.) nebo složkou gravitační síl G

 

    Shrnutí - síly působící na letadlo

    - Na letadlo působí tyto síly - Vztlaková síla L, Gravitační síla G, Klopivý moment M, Odporová síla R a Tahová síl P

    - Působiště vztlakové síly L leží v neutrálním bodě (aerodynamickém středu) n.b., neutrální bod většinou leží přibližně ve čtvrtinovém tětivovém bodě č.b. (C/4) => n.b. = č.b. (C/4)

    - Působiště Gravitační síly G leží v těžišti letadla T

    - Při zvětšení úhlu náběhu ALFA se vztlaková síla L zvětší, ale klopivý moment M zůstane stejný

 

Závěr

   V této kapitole jsme si představili některé charakteristiky letadla a na základě nich představili hlavní síly a momenty působící na letoun za letu, v další kapitole stabilní let u klasického letadla si ukážeme, jak dosáhnout toho, aby klasické letadlo letělo stabilně.

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.